Varm, vänlig och välkomnande
Kristianstad vill vara en attraktiv stad att besöka och som man gärna återkommer till. Om du dessutom rekommenderar Kristianstad till dina vänner och bekanta har vi förmodligen levererat över din förväntan. Vår ambition är att du ska få en positiv upplevelse av Kristianstad, och möts du av ett leende eller rent av ett ”hej” är det ett bevis på det.
Äkta upplevelser
Kristianstad har gott om magneter som alla satt Kristianstad på kartan, t ex Kristianstad Arena, Handelsstaden, Åhusstranden, Absolut och Wanås. Vi har också visat att vi kan arrangera stora evenemang som Melodifestivalen, Agility VM, Karting VM, Åhus Beach Festival och internationella scoutläger. Fester som gett deltagarna minnesvärda upplevelser för resten av livet.
Framåt tillsammans
Den orangea färgen är ingen kampanj utan en långsiktig idé att samlas kring. Den hjälper oss att hålla samman allt vi gör och är ett tydligt kännetecken på en helhet. I Kristianstad skapar vi tillsammans något som alltid är större än summan av delarna. Det är denna slagkraftiga helhet som vi är stolta över och som våra besökare minns och vill återkomma till.
En sund, trygg och levande stad
I Kristianstad tror vi på hållbar livskvalitet och utveckling. Det visar sig bl.a. genom ett nära samarbete mellan kommunen och näringslivet, ofta tillsammans med Krinova och Högskolan. Kristianstad vill vara en optimistisk, entusiastisk, spännande och tydlig framtidsstad. En stad anpassad för den nya tidens krav, där vi inte blundar för de problem som måste lösas längs vägen, och där arbetet framåt är grundad på en vision att utveckla Kristianstad med gemensam kraft och framtidstro.
Ett orange nätverk
Orangea staden är en idé att samlas kring, men även en ideell organisation som förvaltar idén och som knyter ihop intressenterna. Föreningen verkar för att vi tillsammans ska utveckla Kristianstad till en sund, trygg och levande stad för många generationer framöver. Uppdraget är att få befintliga aktörer att samarbeta och att göra det som redan är bra i Kristianstad ännu bättre. Oavsett om det handlar om handel, turism, idrott, kultur, bostadsbyggande, skolor, trygghet eller integration. Verksamheten ska leda till stolta invånare och fler besökare som återvänder.